Re: Kilitlenme Sorunu

Merhabalar,
Kilitlenme çok geniş bir olası sorun kaynağı yelpazesine sahiptir.
Dediğiniz gibi kayıt (log) dosyalarını takip etmek, sorunu çözmek için
güzel bir adım. Bakabileceğiniz diğer dosyalar

/var/log/syslog : genel mesajlar

/var/log/XFree86.0.log : XFree86 kullanıyorsanız
/var/log/Xorg.0.log    : Xorg kullanıyorsanız (xorg u kendiniz
derlediyseniz başka yerde de olabilir bu dosya, bulmak için "locate
Xorg" komutunu kullanabilirsiniz)

dmesg : (komutu) kernel mesajları için

Tahminlere gelince, bana öyle geliyor ki, bu pencere yöneticinizden
kaynaklanıyor ("window manager"), KDE yada GNOME, hangisini
kullanıyorsanız, yeni bir ayar yaptınız mı, yeni ayarlar hatalar
doğurmuş olabilir.

Yükleyeceğiniz yeni programlar da böyle bir hata yaratabilir, ancak
özellikle Debian gibi kararlı bir ortamda (üstüne sarge gibi debian ın
en güncel ve kararlı halinde), biraz zor. Daha muhtemel bir hata kaynağı
kernel ayarları olabilir. Kernelinizle oynadıysanız (yeniden derlemek,
modüller çıkarıp eklemek) o da bazı durumlarda sistemin kitlenmesine
sebep olabilir. Ancak farenin oynadığını söylemişsiniz, kernel de bir
hata olsa, o da oynamazdı herelde.

Geriye dediğim gibi pencere yöneticiniz kalıyor. Yeniden yüklemeyi,
yeniden ayarlamayı yada başka bir pencere yöneticisi deneyebilirsiniz
(tavsiyem yalın, kullanışlı bir de alışmış olmam sebebiyle
enlightenment). Ancak bundan önce bir hata mesajlarına bakın.

Sistem tepkisizleştiğinde klavye komutu verebiliyorsanız, Ctrl Alt F1
(F1 den F6 ya kadar, F7 geri pencere yöneticinize döner), ile konsola
çıkabilirsiniz. Buradan aşağıdaki komutla, pencere yöneticinizi yeniden
başlatabilirsiniz (kök -root- kullanıcısı olarak)

/etc/init.d/xdm restart

Burada xdm yerine kdm (kde nin) yada gdm (gnome un) de demeniz
gerekebilir. Eğer sistem geri gelirse, pencere yöneticisi suçlanabilir.

Ama bundan önce kayıt (log) dosyalarına bir göz atmanızı öneririm.
Hatanın temel sebebini bunlardan bulabilirsiniz. Özellikle
/var/log/XFree86.0.log (yada diğerini kullanıyorsanız o) dosyası oldukça
ayrıntılıdır, ve EE ile başlayan satırları aratarak (less okuyucusunu
kullanıyorsanız / karakterinden sonra EE yazıp giriş -enter- a basarak)
hataları yada WW ile uyarıları görebilirsiniz).

Kolay gelsin.
Can Kavaklıoğlu