Re: GNU/Linux ve dil destegi, master tezi

Selamlar,

Verdiginiz linkler için tesekkurler.

Lakin "equivalent, esdeger, muadil" konusu bilimsel olarak biraz karisik.
Teknik olarak rahatlikla OpenOffice in MS office'in esdegeri oldugunu soyleyebilirsiniz. Ama bunu temel alarak bir makale yazamam. Mesela OpenOffice bir dosyayi rahatlikla pdf yapabiliyor MS office yapamiyor, GAIM Photoshp'un esdegeri diyebiliriz ama ikisinde de bir birinde olmayan cok fonksyon var. Kac adet fonksyon ortak oldugu zaman bir program digerinin esdegeri olur sorusunun yaniti kisiden kisiye degisir. Bir parametre tavsiye ederseniz sevinirim. Yoksa Notepad te OpenOffice in esdegeridir diyebiliriz. Kulaga salakca geldiginin farkindayim ama bir esik deger belirlemek kolay degil.

Dil destegindeki sorun ise "en zayif halka zincirin gucunu belirler" gibi bir durum. Bir universiteyi bastan asagi GNU/Linux ve/veya OpenSource ile donatmak için bütün paketlerin ortak bir seviyede dil destegini iceriyor olmasi lazim. Ornegin Debian sarge kurdugumuzu dusunelim ve 100 adet dili desteklesin sistem ama beraberinde kuracagimiz bir CAD programi 20 dili destekliyorsa minumum deger bizim tavan degerimiz oluyor. Ustune kuracagimiz bir matematik yazilimi, simdilik octave diyelim, 8 dil destegi ile geliyorsa, artik sistemimiz 8 dil destegi içeriyor demek bu. "Sistem"den kastimiz genellikle end-user larin etkilesimde oldugu cevre.

Buradaki asil onemli konu, dil destekleri sinirli olsa bile (nasil olsa oturulur ceviri yapilir) esdeger programlar cidden var mi?
Bir muhendislik fakultesi neler kullanir?
Octave teknik olarak MAtlAbin yerini tutabilr mi?
Güzel sanatlar fakülteleri için 3D, animasyon, macromedia flash tarzi yazilimlar var mi? Mesela Aalborg universitesinde Elektrik/Elektronik Fakültesinin altinda "Akustik Mühendisligi" var ve bu adamlar icin yazilim cok onemli ve su ana kadar kulandiklari yazilimlara es deger bir OS bulamadim. Arkeoloji bölümü için "kalip" cikaran makina ve bunun için gerekli yazilim hersey demek, ama ticari bir OpenSource ürüne henüz rastlamadim. Örnekleri cogaltabilirim. Simdilik aklimda Universiteler için "dual" bir çözüm var.

Yardimlarinizi bekliyorum.
Tesekkurler,

Oguz Cavli
Department of Business Studies
University of Aalborg, Denmark
http://www.business.aau.dk/~cavli/

Selam,

Ã?ar 13 Tem 2005 18:23 sularında, oguz cavli Å?unları yazmıÅ?tı:
> Selamlar,
>
> Tez calismalarim kapsaminda arastirmam gereken bir kac konu var. Yardimci
> olabilirseniz sevinirim.
>
> (0) GNU/Linux Debian kac dil destegi ile geliyor?
> Windows XP 27 dili askin bir secenek sunuyor. Acaba Linux dagitimlari kac
> adet dili destekliyor?

DaÄ?ıtımların dil destekleri bir gösterge olamaz.
GNU/Linux kaç dil destekler derseniz, glibc'nin desteklediÄ?i
dil sayısının 200'ün üstünde olduÄ?unu söyleyebilirim.
Bu tamamen penguenlerin anadillerinin desteklenmesini
saÄ?lamasına baÄ?lı. Kimse onların yerine birÅ?eyler
yapmayacaktır. Bu nokta çok önemli. Teorik olarak
bir sınır yok. Bu nedenle kaç dilin desteklendiÄ?ini tam olarak
söyleyebilmek mümkün deÄ?il. Ama en geniÅ? dil desteÄ?i
GNU/Linux'tadır; tartıÅ?masız. :-)
Translation Project, KDE, GNOME, OpenOffice, herbirinin
desteklediÄ?i dil sayısı farklıdır. DaÄ?ıtımların da ayrı
çeviri projeleri var. Ã?alıÅ?manızı her çeviri projesinde
desteklenen dil sayısı baÄ?lamında çeÅ?itlendirirseniz
daha anlamlı olur.
Ã?rneÄ?in, http://gnu-tr.sourceforge.net iyi bir baÅ?langıç
noktası olabilir. Oradan diÄ?er çeviri projelerine eriÅ?irsiniz.

> (1) http://www.business.aau.dk/~cavli/ adresinde doldurmam gereken iki adet > tablom var. İlk tablo muadil programlari inceliyor. Listeye eklenmesi
> gerek dediginiz programlar var mı? Genis capli yazilimlari
> bildirirseniz sevinirim, MSN Messanger GAIM yerine, universitelerde de
> kullanilabilecek CAD yazilimlari bildiriseniz sevinirim. Bir baska konu ise
> tabiki "equivalent" tam olarak ne demek... Lkin o konu biraz beklemede.

equivalent, eÅ?deÄ?er demek.

> [...]
> taksonomisi. Eklenmesini dusundugunuz parametreleri bildirirseniz seviniri.
>
> (2) tezimin başlığı henz belli değil lkin, "Bir
> Universite tamamen OpenSource olabilir mi?" gibi birşey olacak..
>
> (3) GNU/Linux ve trevlerini www.distrowatch dan takip ediyorum, başka
> nerebileceğiniz sayfa var mı?
>
> Teşekkrler
> Esen Kalın
>
> Oguz Cavli
> Department of Business Studies
> University of Aalborg, Denmark
> http://www.business.aau.dk/~cavli/
> Siteyi dn yapmaya başladim , hatalar iin kusura bakmayin..

Esen kalın,
Nilgün

Yagmura yakalanmamak için sadece semsiyenize degil, MSN hava durumuna güvenin! http://www.msn.com.tr/havadurumu/