Re: grub

Gider... Bunu bire bir yaşamış olarak söylüyorum, gider... Win$ öyle
terbiyesiz birşeydir, neden terbiyesiz? Çünkü debian' ın yüklerken
sorduğu gibi "grub" illa "MBR" ("Master Boot Record") e yazılcak diye
bir şart yoktur, sabit diskteki her bölümün başına yazılsa da kafi
derecede çalışır, ancak win$ gider sorusuz sualsiz "MBR" yi bir güzel...

Herneyse, bu yüzden ben genelde zaten az kullanılan win$ i önce yükleyip
sonrasında linux dağıtımlarını yüklüyorum. Ancak "grub" yada "lilo"
("grub" dan daha basit benzeri) şöyle düzeltilebilir.

Not: bu işi ben "lilo" ile yaptım, o yüzden bildiğimi anlatayım, bunu
"grub" a uyarlamak size kalsın.

MBR si lilo taşımayan bir sabit diskli sistem knoppix ile açlır. Ondan
sonra şu komut ile lilo MBR ye yazılır:

(root olarak)

chroot /dev/hda5 /sbin/lilo

(man chroot)
bu komut şöyle bir iş yapar: "/" ("root") knoppix' in oluşturduğu değil
de sizin belirlediğiniz /dev/hda5 (sizin verdiğiniz sistemde hda5, yoksa
/ nerdeyse o hdXX olcak) bölümünü "/" alarak, ikinci parametre
verdiğiniz "kabuk komutunu" ("shell command") çalıştırır.

Yani sanki MBR olmadığı için açılmayan sistem açılmış, onun içinden
"lilo" komutu çalıştırılmış gibi işlem görür. Böylece, lilo, (/dev/hda5
deki) /etc/lilo.conf dosyasına bakarak, MBR yi düzgün şekilde yazar.

(Tabiki bu komutu çalıştırmadan önce /dev/hda5 teki /etc/lilo.conf
dosyası düzeltilirse, eğer varsa, hatalı MBR de düzeltilmiş olur.)

Sistemi yeniden başlattığınızda MBR eskisinden güzel olmuştur : )

Şimdi bunu grub a nasıl uyarlıyacaksınız, /sbin/lilo demiyeceksiniz de
grub' un MBR ye yazan programını çalıştırcaksınız. o da nedir? (tahminen
grub isimli programdır, denemedir, bilemiyorum, sistem çalışırken bunu
deneyebilirsiniz, mesela açılıştaki bekleme süresi değiştirilebilir vs..)

whereis grub

dediğimizde çıkan,

grub: /sbin/grub /lib/grub /usr/share/man/man8/grub.8.gz

satırından aladığımız üzere /sbin/grub da. yani komut şöyle bir hal alıyor:

(root olarak)

chroot /dev/hda5 /sbin/grub

Ama dediğim gibi, "grub" un istediğimiz program olduğundan emin olmalıyız.

İyi şanslar.
win$ siz günler : )

Can Kavaklıoğlu