Re: Debian Sarge Ne durumda ?

* Mehmet Halil Serçe [2004-04-27 09:26:28+0300]
> 1- Debian Sarge ne alemde çoktan çıkması gerekmiyormuydu ?

Yazdan once cikmayacagini soylemistik hatirlarsaniz.  Soyle bir problem
var.  Debian Sarge yeni nesil "Debian Kur" (d-i -- debian-installer)
sistemiyle geliyor.  11 farkli platformda calisma iddiasindaki bir
kurulum sistemini gelistirmek dogal olarak cok zor bir is.  Birkac gun
oncesine kadar "release" prosedurunun onundeki en onemli engel buydu.
Fakat maalesef su gunlerde yeni bir sorun daha cikti.  Debian GNU/Linux
dagitimina girebilecek butun paketlerin DFSG [1] denilen bir dizi
yonergeye uygun olmasi gerekiyor malum.  Debian-legal listesinde uzun
suredir devam eden tartismalar sonucunda FSF'in dokumantasyon icin
onerdigi GFDL lisansinin DFSG uyumlu olmadigi konusunda gorus birligine
varildi.  Bu karar dagitim icindeki GFDL lisansli bircok belge paketini
etkiliyor.  Diger husus ise belirli suruculerin calismak icin "binary
blobs" denilen firmware'ler gerektirmesi ve bunlar "duzenlenebilir"
nitelikte olmadigindan non-free durumunda bulunmasi.  Birkac gundur DFSG
metninin GFDL ve ozgur olmayan firmware'leri dislayacak sekilde
degistirilmesi halinde butun bir dagitimin elden gecirilmesi gerektigi
konusu tartisiliyor.  Eger buna karar verilirse Debian Sarge'in bu yil
icinde cikmasini unutun :-(  Umarim bu kritik konuda (ki eski surum
Woody'ni feshedilmesi bile gundemde) bir orta yol bulunur ve birkac ay
icinde Debian Sarge cikar.

Sistemlerini bir an once Debian Sarge'a cok yakin bir seye guncellemek
isteyecekler icin iyi bir haberim var.  4-5 gun icinde d-i beta4
duyurusu yapilacak.  Bu surum resmi dagitimda yer alacak sisteme artik
gercekten cok yakin ve ustelik tamamiyla Turkce :-)  Aslinda her gun
guncellenen d-i CD'leri var, fakat bunlar cok problemli olabiliyor.
Duyurudan sonra beta4 CD'sini indirerek kolayca sisteminizi
yukseltebilirsiniz.  Basvuracaginiz sayfa su oluyor:

	http://www.debian.org/devel/debian-installer/

> bu debian listesine geçen yıl günde 10 mail düşerdi şimdi ise ayda tek
> tük mail geliyor hayırdır ne oldu ? debiandan vazmı geçti insanlar ?

Ben hemen yan odadaydim (debian-l10n-turkish) :-)  Liste trafiginin
anormal dustugu dogru.  Bunun bir nedeni de Woody'nin artik cok
yaslanmasi olabilir mi?

> 2- Debian ı yükledikten sonra xfree86conf u çalıştıramıyorum, x
> arayüzü gelmeyincede kullanımı zor geliyor, ekran kartım ati radeon
> 9200 serisi ama kartı s3 olarak tanıyor debian sonrada çozz :)

Google'dan yaptigim aramaya gore [2] [3] bu kart X 4.3.0 oncesinde
desteklenmiyor, yani bu kart guncellenmemis bir Woody'de calismaz gibi
gozukuyor.  Sisteminizi guncellediniz mi?

> 3-Debian da server olayı nasıldır ? mail server olarak qmail
> kullanılabilirmi ?qinstall çalışırmı ?

Hayir bunu onermem, gul gibi exim varken qmail'i kullanmayin bence.
Debian'in ontanimli posta sunucusu Exim'dir.  Tabii Postfix'i de
dusunebilirsiniz.

> firewall olarak ne ayarlanmalı ?  debian ı server çözümü olarak
> kullanan varmı ? yoksa hala masaüstü kullanıcılarına mı hitap ediyor ?

Emre bunu cevaplamis :-)

[1] http://www.debian.org/social_contract
[2] http://lists.netisland.net/archives/plug/plug-2003-07/msg00462.html
[3] http://users.actrix.co.nz/michael/radeon9200.html