Re: selamlar

Herseyden once aramiza hosgeldin diyelim. Insanlari bilgisayari sadece gorsel
arayuz olarak tanidigi gunumuzde birileri cikip biseyler yapmak gerektigini savundu
ve bilgisayarin yani sadece makina dedigimiz aletin hangi isleri yapabildigini (__asil__
olarak) insanlara gosterdi.

Linux, open source - yani - kaynak kodlari acik herkes tarafindan gorulebilen bir isletim sistemi
cektirdegi oldu. Tabiki hersey cekirdek kismiyla yeterli degildir. Cekirdegin performansi ve
isteneni vermesi icin birden fazla degisiki kurum ve organizasyonlar kendi tiplerini yarattilar.
Debian, Red-Hat, Slackware, Mandrake, Suse .. vs. Temelde calismalari birebir aynidir. Yani
ayni cekirdek i kullanirlar fakat, daha ust seviyede programlarin yonetimi seviyesinde
birbirlerinden farklilik gosteririler. Ornegin Debian'da bulunan /etc/apache bir baska surumde
ayni yerde bulunmayabilir. Cogu zaman bunlarla karsilasabilirsiniz.

GNU standarlarina en uyan linux  dagitimi Debian'dir. Debian yonetim yonu cok kuvvetli bir
dagitimdir. Kuvvetli olmasi zor deil aksine daha basitlestirme , dahasi kolaylastirilmasidir.

Debian deb uzantili paketleri kullanir. Yani butun yazilim gelistiricileri yazilimlarinin kaynak
kodlarini Debian in destekledigi deb formatina cevirip sisteme kurabilirler. Debian diger paketleme
sistemlerinden biri olan rpm i desteklemiyor mu sorusu ise direk 'destekliyor' seklinde
cevaplandirilir. Bir de Debian in en cok kolaylik ve sistemde paketler icin kararliligi maksimum
seviyede tutan, apt, sistemi vardir. apt sistemi bu kararliligi saglar. Paketlerin kurulmasinin
hangi diger paketlerin kurulmasina bagli oldugu teker teker control edilir, gerekirse once o paketler
kurulur sonra guvenli bir sekilde istediginiz paketin kurulumu sayesinde calisabilirlik ve kararlanirlik
korunmus olur.

Debian da cok fazla gorsel arayuz aramayin. Debian genelde 0 kullanicilarin tabiriyle serverler icin
en iyisidir. Gorselligi de kendiniz ayarlayabilirsiniz..

http://www.debian.org/