Re: prg startare i gnome?

Ivar Walfridsson wrote:

>  Hej jag kör Debian med Gnome och har installerat Blue Griffon. Hur får jag
>  en startare i t.ex. favoriter för detta program.

Du skapar en Desktop Entry-fil för programmet, söker efter applikationen
i aktivitetsvyn och drar och släpper den i favoriter.

Börja med att skapa en ny desktop-fil för programmet:

 editor ~/.local/share/applications/foo.desktop

Filen har ett speciellt format och det du måste ange är sökvägen till
programmet. Ett minimalt exempel är följande:

[Desktop Entry]
Name=Foo editor
Exec=/usr/bin/gvim
Type=Application

När du har skapat den filen kan du söka efter appen, i det här fallet
med namnet "Foo editor", genom att öppna applikationsvyn och skriva Foo.

När ikonen dyker upp som sökträff så kan du dra du ikonen till en plats i
favorit-menyn för att placera den där.

https://help.gnome.org/users/gnome-help/stable/shell-introduction.html.sv
https://developer.gnome.org/integration-guide/stable/desktop-files.html.en
https://help.gnome.org/admin//system-admin-guide/2.32/menustructure-desktopentry.html.sv