Re: Re: Åtkomst till annan volume

KeeriK:
> Håller på att starta upp en Debianserver på Citycloud, så det är en Virtuell
> server detta ligger på så har ingen fysisk åtkomst till servern.

Jaha, det var det du menade med att byta server. Jag har inte använt
någon virtuell maskin, så jag måste passa den frågan till någon annan.

> VDA är systemdisken och VDB är datadisken där jag kommer lägga hemsidan och
> mysql databasen.

Tänk på att VDA och vda är olika saker i unix, man skiljer på
små och stora bokstäver.

> Från fstab:
> proc	/proc	proc	nodev,noexec,nosuid	0	0
> /dev/vda1	/	ext3	errors=remount-ro	0	1
> /dev/vdb1 /volumes/vol001 ext4 defaults,errors=remount-ro 0 1

/proc borde ha "auto" eller "defaults", men det är förmodligen någonting
annat som mounterar det före mount -a.

Du kanske skulle lägga till "defaults" för /dev/vda1 för formens skull,
och prova med att ta bort errors=remount-ro och se om det gör någon
skillnad, man mount är lite otydlig på om ext4 har den flaggan.

> Jag har kataloger som ser ut så här:
> volumes/vol001/
>
> under vol001 så har jag dessa kataloger:
>
> tunetech
>   data
>   images
>     shop
>  www

När du just har startat om din virtuella server, finns katalogerma

 /volumes
 /volumes/vol001

då ?

Vad säger mount eller df ?

> I katalogen volumes/vol001/tunetech/www har jag laddat ner alla filer för
> min webbshop, då denna katalog kommer att vara roten.
> I datakatalogen kommer mysql databasen ligga
>
> Men vid omstart av server försvinner katalogerna, även om det ligger data i
> de katalogerna.
> Jag vill att de skall mountas vid omstart. Och vid en eventuell
> ominstallation av server (Virtuell) skall jag kunna ta tillbaka denna volym
> och kataloger utan att installera om dessa med...
>
> Hur gör jag..??

Nu vet jag inte hur det är med virtuella maskiner, men vanligtvis
avmonterar du bara /volumes/vol001, gör din ominstallation på /dev/vda
(rör inte /dev/vdb bara), boota upp den nya servern, justera fstab

 mkdir -p /volumes/vol001
 mount /dev/vdb1
 # och för att kolla
 find /volumes -type d

> Och ja, jag har en firma som heter Biltuning Performance Parts Nordic.
> Jag är en gammal CNE (Novell) så Linux är nytt för mig, men vill lära mig.

Ja, gud bevars, novell har jag minnen av. Första novellserver vi fick
och så satte jag mig vid konsolen och skulle kolla hur man installerade
drivisarna för WfWg.
 Vilken kulturkrock, man kunde ju inte göra någonting av det jag
var van vid. Så för att läsa manualen för att lära mig hur man skulle
installera novellstödet på windowsmaskinen, så måste jag använde
win-maskinen för komma åt servern, moment 22 verkligen.

Det fanns också en "novell"-server för linux, mars-nwe, det fungerade
men jag använde den inte så mycket.

> Visst finns det säkert konsulter som jag kan köpa och de hjälper mig, men då
> lär jag mig inget!
> Och www.biltuning.se kommer att förflyttas till annan server framöver...
> Så jag hoppas att jag kan få lite hjälp på traven denna väg.

Det blir nog bra.

> [...]
> Disklabel type: dos
> Disk identifier: 0x00000000
>
> Device     Boot Start      End  Sectors Size Id Type
> /dev/vda1  *     2048 41943039 41940992  20G 83 Linux
>
> Disk /dev/vdb: 50 GiB, 53687091200 bytes, 104857600 sectors
> Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
> Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
> I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
> Disklabel type: gpt
> Disk identifier: 2BD0F641-20CA-4EAF-B101-2C7069CE6A76
>
> Device     Start       End   Sectors Size Type
> /dev/vdb1   2048 104857566 104855519  50G Linux filesystem

Det ser ju ok ut.

Hälsningar,
/Karl Hammar

Aspö Data