Re: problem med fsck

On 13 Oct 2015 10:14 +0200, from jan@lillahusetiskogen.se:
> Vid uppstart kör Debian fsck på partitionen jag har Mint på och
> returnerar 8 "operational error" och jag får upp en "maintenance
> prompt".
>
> När jag startat Mint kan jag naturligtvis inte checka den partionen
> eftersom den är mountad.
>
> Min fråga är: Hur gör jag för att tvinga Mint att checka partitionen
> vid start?

Vet inte om det är riktigt vad du är ute efter, men kanske något i
stil med "sudo tune2fs -c 1 /dev/sdxy" kan vara en början? Då kommer
det filsystemet att kontrolleras vid varje uppstart. Se man 8 tune2fs.
(Jag utgår ifrån att du använder ext2/3/4 på den partitionen.)

I Debian kan du sedan ändra i /etc/fstab så att sista fältet för samma
/dev/sdxy är 0, vilket ska göra att Debian inte kontrollerar det
filsystemet. Se man 5 fstab. Låt den vara 1 eller 2 i Mint.

Men själv skulle jag nog börja med att försöka komma på varför Debians
fsck säger "operational error" om filsystemet...

--
Michael Kjörling • https://michael.kjorling.se • michael@kjorling.se
OpenPGP B501AC6429EF4514 https://michael.kjorling.se/public-keys/pgp