Asus C100PA Flip

Hej

Jag tänkte att jag skulle kunna skrota min iPad och min laptop och ersätta båda med den chromebook från Asus (länk nedan). Större delen av mitt digitala liv utspelar sig i ios vilket jag inte trivs med och på en Asus zenbook med Debian 8 på som jag gillar men oftast är för lat för att plocka fram. Min plan är nu helt enkelt att jag ska använda denna nya enheten för informations inhämtning och när jag får en idé så är det bara att vända runt tangentbordet och greja med det som intresserar mig för stunden.

Asus har en större chromebook vid namn C201 som verkar fungera fult ut med Debian (se länk nedan). Denna som jag är intresserad av har nästan identiska specifikationer så det borde inte vara något större problem att installera Debian på den heller. Men utöver dom gemensamma egenskaperna så har ju C100PA multitouch skärm och accelerometer för orienteringen i tablet läget.

Om man tittar vidare i Debian-wikin så kan man se att Asus T100TA verkar tjurig vad det gäller just dessa egenskaper. Den datorn verkar ju å andra sidan vara helt annorlunda vad det gäller hårdvara och konstruerad för windows.

Mina frågor och funderingar innan jag beställer. Är det inte så att i och med att chromos är Linux baserat så borde det gå få igång all hårdvara även i Debian? Sen så behöver ju givet vis inte allt fungera från dag 1. Jag har dock inte lyckats hitta någon på nätet som kör Debian och ingen annan distribution heller för den delen på just en C100PA.

Helt enkelt köpa eller inte köpa?

Ang. mig som person: Jag har kört Debian som mitt primära hemma os sedan Slink och även i jobbdatorn sedan något år tillbaka. Jag är nog inte bra på någonting men jag brukar lösa mina problem med hjälp av lite googling och nu för tiden youtube. Jag är inte rädd för tekniska utmaningar men jag har inte obegränsad kapacitet.

Länk till datorn
https://www.asus.com/se/Commercial-Notebooks/ASUS_Chromebook_Flip_C100PA/

Debian på Asus C201