Re: OT: bra exempel på serieportskod i C

On 29 Jul 2015 06:22 +0200, from jan@lillahusetiskogen.se:
> Det enda jag vill göra är lite "trivial" skicka och ta emot
> textsträngar via serieporten. Det är det som gör det så frustrerande,
> att det egentligen är så simpelt men ändå inte lyckas. Och att det gick
> så bra för ett decennium sedan.

Om du bara vill skicka och ta emot data (inte behöver ha kontroll över
enstaka pins på porten, t.ex.) så räcker det väl fint att öppna
lämplig /dev/ttyS* med fopen() och sen hantera den som vilken filström
som helst? fprintf(), fputs(), fgets(), fscanf(), fread(), fwrite(),
fsync(fileno(...)), ..., och så fclose() på slutet. Då får du dessutom
som bonus att du kan använda t.ex. Unix sockets istället utan
ändringar i koden om du skulle vilja.

--
Michael Kjörling • https://michael.kjorling.se • michael@kjorling.se
OpenPGP B501AC6429EF4514 https://michael.kjorling.se/public-keys/pgp