Re: libdvdccs ?

Den 2015-06-04 skrev Rolf Edlund <rolfewise@gmail.com>:

> Detta är ett väldigt bra tips. Har aldrig sysslat med apt-pinning. Men
> har hört talas om det sedan flera år tillbaka.. Kanske ska jag börja
> ge mig in i det nu.
>
> När det gäller www.deb-multimedia.org, så hittar jag en hel del
> varningar om den hemsidan på nätet. Just för att det inte är en
> officiell Debian hemsida.

Det var tidigare en ganska inflammera diskussion om just detta.
Christian Marillat (officiell Debian-paketerar) hade/har som ‘bisyssla’
att paketera program som inte tillåts Debians officiella arkiv.
Problemet var först och främst att hans arkiv förut hette
‘debian-multimedia’ och att han ibland paketerade samma paket som Debian
officiellt paketerade – oftast med någon encoder/codec (t.ex.
Macromedias/Adobes flashplugin, Handbrake, XBMC/Kodi, ffmpeg…) som
Debian inte får/vill stödja. Dessa paket var nyare eller gavs högre
prioritet vilket resulterade i att de ersatte de officiella paketen.
Detta var väl frid och fröjd så länge som inget blev instabilt eller
slutade fungera. Så var dock inte alltid fallet. Var tror ni användarna
klagade?

Jag vet inte vad han tjänar på att husera ett stort eget arkiv, men med
åren har han börjat paketera sådant som _borde_ hamna direkt i Debians
officiella arkiv.

Samtidigt gör han oss en stor tjänst. Jag har under många år använt mig
av MythTV som han paketerar. Innan XBMC (nu Kodi) fanns i Debian så
använde jag även dessa paket. Detta gäller flera multimediapaket som
inte finns i Debian. Dock undviker jag allt som redan finns i Debian –
därav min instruktion gällande apt-pinning.

                      Nisse