Re: Fotohanteringsprogram i Jessie?

Hej.

Jag använde även F-Spot tidigare, ett trevligt program.

> Du skulle kunna testa shotwell, som finns paketerat i Jessie. Dock, jag
> använder varken f-spot eller shotwell själv, så jag är fel person att
> bedöma dess brister eller fördelar. Dessutom så har shotwell det nya
> gränssnittet som många andra Gnome3-program tyvärr har fått och som jag
> har extremt svårt för (Speciellt eftersom jag inte använder Gnome
> själv).

Använder även Shotwell, och den är även det som Ubuntu bytt till.
Tycker att den är ganska likvärdigt F-Spot.

> Men, jag hittade detta:
> http://askubuntu.com/questions/31944/how-can-i-import-photos-with-tags-from-f-spot-to-shotwell
>
> https://packages.debian.org/jessie/shotwell
>
> så det skulle _kanske_ kunna vara nåt för dig.

Darktable kan även vara användbart. Här är en jämförelse mellan shotwell och darktable.

http://www.makeuseof.com/tag/darktable-vs-shotwell-two-great-photo-editing-applications-for-linux/