Fotohanteringsprogram i Jessie?

Jag har hittills med gott resultat (trots diverse små men irriterande
buggar) använt F-Spot som fotohanterare (digital asset manager). Denna
finns inte kvar i Jessie, kanske eftersom den inte verkar ha
uppdaterats sedan 2010.

Jag kan naturligtvis ladda ner källkoden och bygga den själv (vilket
jag kanske vill göra ändå för att fixa dessa små irriterande buggar,
men det är en annan fråga), men är det någon som vet vilken
applikation som Debian tänker sig att man ska använda istället för
F-Spot?

Krav i mitt fall är att den klarar av multipla, hierariska taggar på
varje bild (separat från filens sökväg på disk), sökning på taggar
(inklusive eventuella undertaggar) och filnamn, och kan hantera
råformatsbilder. Samt naturligtvis att den hanterar en någorlunda stor
bildsamling utan att slöa ner alltför mycket, och det finns någon
rimlig migreringsväg från F-Spot (jag har en samling på nästan 16.000
digitala fotografier som jag inte vill behöva märka om; ungefär 250 GB
data på disk inklusive multipla versioner av samma bild). Bonus om det
dessutom begriper sig på att även vid import så kan samma fotografi
finnas i flera olika filer och dessa ska hanteras tillsammans (tänk
foto i från kameran RAW+JPEG)...

--
Michael Kjörling • https://michael.kjorling.se • michael@kjorling.se
OpenPGP B501AC6429EF4514 https://michael.kjorling.se/public-keys/pgp