Re: Swap ?

Den 14 april 2015 18:08 skrev Mateusz Mojsiejuk <mateusz@fishface.se>:
> Jag tolkar ".. excess of 2 Gig.. " som ett överskott av 2 gig ram. Inte att
> hela maskinen skulle ha bara två gig ram.

Det var just därför jag reagerade.

> Sen  beror det  på användningsområde. På min laptop brukar jag ha 20- 50
> tabbar.
> Kan tänka mig att en maskin med två gig ram utan swap och en tung window
> manager  inte skulle
> tycka det är särskilt roligt.

Nä. Den datorn skulle nog ganska snabbt få tuppjuck.

> Har du dock en Stationär dator med 16 gig swap skulle jag nog skippa swap.
>
> Har du en laptop vill du troligtvis ha en swap som åtminstonde motsvarar ram
> i storlek.

Det behös väl på alla datorer ?

> Det för att man oftast vill kunna köra hibernate på sin maskin.

Den funktionen använder inte jag. Stänger istället bara av min dator.
Det är mycket mycket sällan, som jag har något jobb som jag håller på
med då.

> Vill du kuna köra Hibernate (dvs flytta allt ram till swap och stänga av
> strömmen för att spara ram) behöver du en 16gig stor swapfil
> om du vill vara säker på att det alltid ska fungera.

Kan tänka mig fall, där det t.o.m. behövs en ännu större swapfil.

> Annars får man leva med suspend (som inte stänger av maskinen helt,  utan
> sparar state till ram och lägger sig i ett lågströmanvändningsläge)

Suspend kan jag använda mig av i vissa få fall. T.ex om jag bara ska
stänga av datorn en kortare tid. Men för det mesta så stänger jag bara
av den som vanligt.

--
/Rolf