Re: Swap ?

On Tue, 14 Apr 2015 17:35:12 +0200
Rolf Edlund <rolfewise@gmail.com> wrote:

> Har en liten fundering när det gäller hur mycket/lite ram minne man
> måste ha, för att kunna skippa en Swap partition helt ?
>
> Såg på en wik sidai, att bara man har minnst 2 GB minne, så kan man
> skippa swap helt och hållet. Men det tycker jag låter väldigt lite ?
>
> "Most modern desktops with an excess of 2 Gigs of memory rarely use
> swap at all. The notable exception is systems which make use of the
> hibernate.feature."
>
> Men skulle man någongång behöva, så kan man ju alltid skapa en swap
> fil.

Min stationära har 16GB RAM. Jag har ingen swap och har aldrig lidit av
det men din fråga fick mig att fundera över hur nära gränsen jag är.

jan@igor $ free -b
             total       used       free     shared    buffers
cached Mem:    16773525504 15301931008 1471594496          0  635871232
1632628736 -/+ buffers/cache: 13033431040 3740094464
Swap:            0          0          0

Hoppsan! Ungefär 20% ledigt... Det har väl iofs att göra med att min
"browserhygien" brister. Jag har massor av fönster och flikar öppna.

Beklagar att kolumnerna sket sig totalt.
/Janne