Re: Utöka en Btrfs volum

On 2 Apr 2015 07:51 +0200, from anders.jackson@gmail.com (Anders Jackson):
> Men du kan ju även skapa en ny partition 3 och lägga till dem till ditt
> btrfs-system. Alternativt så kan du ju skapa en ny disk som du sedan lägger
> sig till ditt befintliga filsystem. Eller har jag missat något hur btrfs
> fungerar?

Om btrfs fungerar på motsvarande sätt som zfs (som btrfs hämtat mycket
inspiration från, i alla fall) så är det antagligen bättre att
expandera den existerande partitionen, ge btrfs kunskap om
förändringen och därefter göra en rebalansering. Det ger systemet
bättre möjligheter att hantera "disken" som _en_ "fysisk disk" och att
ha bättre inblick i hur data kan spridas för att minimera risken att
ett fel i lagringen ställer till det i någon annan ände.

Lägga till ytterligare en helt ny disk är i så fall ett bättre
alternativ än att lägga till en partition till på den existerande
virtuella disken.

--
Michael Kjörling • https://michael.kjorling.se • michael@kjorling.se
OpenPGP B501AC6429EF4514 https://michael.kjorling.se/public-keys/pgp