Re: OT: bashfråga (igen)

> Hej!
>
> Nu har jag en ny fråga. Följande kommandorad i ett script:
>
> tar czf /data/test/fw_m8boot_20150331_191001.tgz /data/svn/fw_m8boot
>
> Ändrar creation date (det är väl det som syns i ls -l?) rekursivt i
> hela /data/svn/fw_m8boot. Verkar helt bisarrt. Eller ska det vara så? I
> så fall får jag kopiera mappen och sedan köra tar. Jag har inte lagt
> märke till det tidigare direkt i bash.

Menar du att det ändras i /data/svn/fw_m8boot när du gör arkivet?
Eller menar du när du extraherar arkivet?

Utifrån vad du berättar kan jag inte reproducera beteendet.

Gör scriptet något mer?

Vad kör du för version av tar?

Har du något relevant för tar i din miljö (env | grep TAR) ?

Det som ls -l visar är modifieringstiden, mtime, dvs när datan i filen
ändrades.

--
Per