ultraprimitiv editor sökes

Jag skulle behöva en löjligt primitiv editor för att modifiera
konfigurationsfiler i ett inbyggt system med alldeles för lite flash.

Idag finns vi som är en länk till busybox. Vi är väl bra på sitt sätt
men det är väldigt svårt att få ovana datoranvändare att använda den.
Jag kan använda den för att göra småändringar i en konfigurationsfil
men inte mer.

Det enda den behöver kunna är öppna en fil, spara en fil, flytta
markören i texten, radera ett tecken och skriva in tecken.

Jag kollade på nano på min dator och den är på nästan 200k vilket är
för mycket.

Några tips?
/Janne