Re: Boxes

Den 4 februari 2015 18:00 skrev Anders Jackson <anders.jackson@gmail.com>:

> Åxå kört Boxer, blev väl inte så imponerad, men jag är väl lite för
> stort kontrollbehov.

Jo, Boxes kanske inte har alla bells and whistles, som t.ex VBox har.
Tror att Boxes mer riktar sig till dom som aldrig kört något VM
program innan. Där allt ska vara så enkelt som möjligt.

Och mycket enklare än med Boxes, kan det knappast bli.

> Föredrar väl virtman och dess grafiska
> gränssnitt (sitter inte vid rätt dator nu, så jag kommer inte exakt
> ihåg)

Gissar att du tänker på virt-manager. Är just nu inne på deras hemsida
och kollar. Tydligen kan man styra det iss som man själv vill. Så är
man kontrollfreak, så verkar det vara helt rätt program. Ska prova det
själv vid tillfälle.

> Har försökt med Openstack, vilket inte verkar helt moget ännu.
> Har en kompis som håller på med det just nu.  Skall väl sätta mig med
> honom snart och se hur det kan göras, och om jag kan komma på hur det
> borde göras samt vad som är buggar. ;-)

Alltid trevligt att träffa kompisar. Och gör man det ihop vid datorn,
så kan det inte bli så mycket bättre.

> Åhå, jag gör en mall-installation som jag sedan klonar.  Mycket
> smidigt sätt att installera på.

Jo, men du måste ändå sitta framför dator, första gången du
installerar iso filen. Eller hur ?

Tror förexten inte att Boxes har den funktionen. Har äsl inte någon
jätte koll på programmet.

> Såg att du löste det.  :)

Inte för att jag vet vad jag löste. Men det är alltid trevligt när
folk tror att jag löser saker och ting. :)

Så förexten att Debian hade installeras på Svenska i Boxes. Antagligen
kikar programmet på min IP adress, och sett att den finns i Sverige.
Men det är inget jag vet, utan det är  bara min kvalificerade gissning
(..eller nått).

--
/Rolf