Re: Boxes

Den 4 februari 2015 11:32 skrev Rolf Edlund <rolfewise@gmail.com>:
> Tänkte installera någon typ av WM programvara. Har alltid innan använt
> VirtualBox, som har blivit en typ av standard.
>
> Tänkte istället prova Gnomes eget program Boxes. Installerade och drog
> igång den. Allt jag behövde göra sen, var att skriva in vilket
> användarnamn och lösenord jag ville använda efter installationen, och
> vilken iso fil jag ville installera. Sen sköttes allt automagist.
> Mycket behändigt.

Åxå kört Boxer, blev väl inte så imponerad, men jag är väl lite för
stort kontrollbehov.  Föredrar väl virtman och dess grafiska
gränssnitt (sitter inte vid rätt dator nu, så jag kommer inte exakt
ihåg)  Har försökt med Openstack, vilket inte verkar helt moget ännu.
Har en kompis som håller på med det just nu.  Skall väl sätta mig med
honom snart och se hur det kan göras, och om jag kan komma på hur det
borde göras samt vad som är buggar. ;-)

> Fördel: jag slipper att sitta i närmre 2h framför datorn under
> installationen, utan kan istället gå ut med grannens 10 åriga glada
> hundtik.

Åhå, jag gör en mall-installation som jag sedan klonar.  Mycket
smidigt sätt att installera på.

> Nackdel: allt som är förvalt under installationen installeras. Som
> t.ex printer servern i tasksel, som jag inte har något behov av. Men
> det är smällar man för ta.

Såg att du löste det.  :)

> --
> /Rolf