Re: Behöver installera libdvdcss

Den 3 februari 2015 21:48 skrev Anders Jackson <anders.jackson@gmail.com>:

> Tjiiina!

Tjabba! Tjenare! Hallå! :)

> Och här.

Härligt!

> Och inte heller i min testing (Jessie).  :-o

Så det kan bli..

> Efter att ha kontrollerat paketet etc
> https://packages.debian.org/jessie/libdvdread4
> https://bugs.debian.org/cgi-bin/pkgreport.cgi?repeatmerged=no&src=libdvdread
> https://packages.qa.debian.org/libd/libdvdread.html
> https://tracker.debian.org/pkg/libdvdread
>
> så ser jag att skriptet bara finns i Ubuntu. :-(

Jo, jag har oxå sett när jag kikat runt, att det programmet
ursprungligen verkar komma från Ubuntu.

> Ber om ursäkt att jag lurade dig. :-(

Det blir till att stå i skamvrån i 10 minuter nu Anders !!

> Här beskrivs problemet och lösningen:
> https://wiki.debian.org/CDDVD#DVD

Jups, precis som jag skrev om i ett tidigare inlägg i tråden..

> Så härifrån kan man ladda ned paketet.
> http://download.videolan.org/pub/debian/
>
> Inte helt praktiskt/enkelt.

Problemet är att "testing" inte var Jessie när det begav sig 2013. Men
det kanske ändå är den versionen jag ska prova.

> Borde kunna lägga till en rad liknande den här i en fil, exemepvis
> /e/a/sources.list.d/videolan.list, för att få det att fungerar med
> aptitude install/update på i386 och amd64-arkitekturer.  Annars får
> man bytta den från källkod.
> Men det är otestat, som att ange repositoriet som videolan.org tillhandahåller.
>
> deb http://download.videolan.org/pub/debian testing

Kanske är det lättaste sättet att få hem den. Kan ju prova i någon
virtuell maskin först..

> Hur man bygger paket från källkod som finns i föråden finns beskrivet här:
> https://www.debian-administration.org/article/20/Rebuilding_Debian_packages
> och här:
> http://debian-handbook.info/browse/stable/debian-packaging.html

I Manjaro (och Arch) som var den disten jag har använt under några år
- innan jag återgick till Debian - så gjordes allt sånt automagiskt.

  yaourt <paket>

Vissa saker var väldigt enkelt med den disten, samtidigt som det kunde
vara mer komplicerat.

Men att säga att man använder Manjaro, är väl som att svära i kyrkan.
Det är det iaf om man gör det i någon av Arch listor och forums.

Men något sånt är det väldigt sällan jag sett i Debians listor och
forums. Här är folk oftast väldigt hjälpsamma och trevliga. Även om
det är 100:e gången som samma fråga ställs.

Så jag ska för skoj skull prova att bygga något litet paket i Debian (
även om jag får göra det manuellt ;).

Strular det för mig, så finns det ju en uppsjö videos på YouTube om
ämnet. För mig ar det något lite lättare att se hur något ska utföras,
än att läsa om det. Men sluta för den del inte att fortsätta skicka
länkar till textfiler för det!

Btw, tack för all hjälp och tips, som du och ni andra ger mig!

--
/Rolf