Re: Behöver installera libdvdcss

Den 3 februari 2015 17:30 skrev Rolf Edlund <rolfewise@gmail.com>:

> Tja!

Tjiiina!

> Det paketet finns installerat här oxå.

Och här.

> Någon install-css.sh finns inte i det biblioteket hos mig, och jag har
> läst både README och README.css filerna.

Och inte heller i min testing (Jessie).  :-o

Efter att ha kontrollerat paketet etc
https://packages.debian.org/jessie/libdvdread4
https://bugs.debian.org/cgi-bin/pkgreport.cgi?repeatmerged=no&src=libdvdread
https://packages.qa.debian.org/libd/libdvdread.html
https://tracker.debian.org/pkg/libdvdread

så ser jag att skriptet bara finns i Ubuntu. :-(

Ber om ursäkt att jag lurade dig. :-(

> Låter bra.

Här beskrivs problemet och lösningen:
https://wiki.debian.org/CDDVD#DVD

Så härifrån kan man ladda ned paketet.
http://download.videolan.org/pub/debian/

Inte helt praktiskt/enkelt.

Borde kunna lägga till en rad liknande den här i en fil, exemepvis
/e/a/sources.list.d/videolan.list, för att få det att fungerar med
aptitude install/update på i386 och amd64-arkitekturer.  Annars får
man bytta den från källkod.
Men det är otestat, som att ange repositoriet som videolan.org tillhandahåller.

deb http://download.videolan.org/pub/debian testing

Hur man bygger paket från källkod som finns i föråden finns beskrivet här:
https://www.debian-administration.org/article/20/Rebuilding_Debian_packages
och här:
http://debian-handbook.info/browse/stable/debian-packaging.html

> --