Fw: Inget FriBID i Jessie

Begin forwarded message:

Date: Wed, 28 Jan 2015 11:44:17 +0100
From: <jan@lillahusetiskogen.se>
To: debian-user-swedish@lists.debian.org
Subject: Re: Inget FriBID i Jessie

On Wed, 28 Jan 2015 11:32:08 +0100
Mateusz Mojsiejuk <mateusz@fishface.se> wrote:

> Det är olyckligt, men för oss som är helt Windows eller Mac befriade
> kan man åtminstonde
> använda bankid appen på sin smartphone (android)
>
> Så man är inte helt  borttappad
>
> /M

Min plan är att testa Mobilt BankID i en virtuell maskin i datorn. Det
finns en bra beskrivning här:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/Mobilt_BankID_i_Linux

Jag har kommit så långt att jag har installerat Android i en VirtualBox
och installerat BankID-applikationen. Olyckligtvis hade jag glömt koden
till min bankdosa så jag kan inte beställa BankID förrän på lördag.

Annars så tycker jag rent principiellt att det är skandal att man
överlåter på en privat aktör med ett de facto monopol att sköta systemet
med e-legitimation med sluten programvara och support bara för vissa OS.
Det är en lika stor skandal att staten överlät på bankerna att sköta
systemet med ID-kort. Konstigt att passen sköts av polisen.

/Janne