Re: Adobe Flash spelare

Den 29 januari 2015 21:55 skrev Nisse Bok <from_nisse.fnen@recursor.net>:

> 11-serien av flash är den sista versionen som Adobe underhåller. Jag har
> för mig att Adobe har gått ut och lovat att de ska komma med
> säkerhetsuppdateringar åtminstone ett par år till.

Det stämmer gott att 11.2 är den sista versionen som Adobe
underhåller. Vet inte om dom gått ut med hur länge dom kommer att
underhålla den. Bara att dom kommer att släppa fixar.

> Vill du ha
> flash-spelare i Chromium (ej Chrome!) så tillhandahåller paketet
> "pepperflashplugin-nonfree" det. Skriptet laddar ned Chrome och strippar
> ut senaste versionen av flash (underhållen av Google).

Tack för tipset!

Oturligt nog så kräver SVTPlay flash, om man inte kan använda HTML5.
Just stöder dom bara HLS formatet.

> Jag har för mig att Mozilla planerar (ej prioriterat) att i framtiden
> stödja Chromes gränssnitt för plugins för att kunna erbjuda Googles
> flash-version när Adobe slutar med säkerhetsuppdateringar för 11-serien.

Låter bra. Om inte SVT kan/orkan/vill ordna, så vi kan börja använda
HTML5 istället.

--
/Rolf