Re: Problem med att få igång nätvverket

Den 15 januari 2015 18:37 skrev Sven Arvidsson <sa@whiz.se>:
> Det skulle kunna vara så att dhcp-servern helt enkelt är långsam på att
> svara? Jag har för mig att installationen har en ganska kort timeout.

Du verkar ha helt rätt!!

Gjorde en Avancerad installation, och höjde där timeout från default 3
sekunder till 30 sekunder. Och i samma stund jag tryckte på Fortsätt,
så fick jag en uppkoppling. Så nu är Debian 7.8 installerad och
uppdaterad.

Ska även prova med DVD skivan, och se om att göra en Avancerad
installation, som fixar mina problem med installationen där. Nu vet
jag iaf hur jag ska göra. Så nu kan jag börja testa hej vilt med
Debian.

Sen ska jag testa hur kort jag kan sätta timout:en till, innan jag får
samma problem med att DHCP inte svarar. Om default värdet 3 sekunder
räcker (vilket det som sagt gör i Manjaro)

Nu måste jag ladda hem drivrutinen för mitt grafikkort, så jag kan
börja köra Gnome.3.

Så du ska ha stort tack Sven, för att du satte mig på spåret !

Btw, kanske om man har en router med någon meters kabel från datorn,
även skulle få en vanlig enkel installation att få igång DCHP
installationen. Får kolla det vid tillfälle.

--
/Rolf