Re: Problem med att få igång nätvverket

On Thu, 2015-01-15 at 15:50 +0000, Rolf Edlund wrote:
> Ok, la netinstall som har firmware pa ett USB. Startade upp
> installationen. Debian hittade dom firmware som min dator behover.
> Nasta steg var att satta upp natverket automagiskt. Som vanligt, sa
> fick jag meddelande att mitt system inte anvander DHCP:

Du kan ju dubbelkolla i dmesg om det står om några bekymmer med
nätverkskortet.

>      Konfigurera natverket
>
>      Automatisk natverkskonfigurering misslyckades
>
>      Ditt natverk anvander formodligen inte DHCP-protokollet. Det kan
> ocksa vara sa att DHCP servern ar langsam eller nagon
>      natverksmaskinvarra inte fungerar som det ska.

Det skulle kunna vara så att dhcp-servern helt enkelt är långsam på att
svara? Jag har för mig att installationen har en ganska kort timeout.

Har du testat att konfigurera nätverksinställningarna manuellt?

--
Cheers,
Sven Arvidsson