Re: Problem med att få igång nätvverket

On Thu, 15 Jan 2015 15:50:53 +0000
Rolf Edlund <rolfewise@gmail.com> wrote:

> (Skriver detta fran en live skiva, darfor finns inte vara svenska
> bokstaver.. Sorry for det.)
>
> Ok, la netinstall som har firmware pa ett USB. Startade upp
> installationen. Debian hittade dom firmware som min dator behover.
> Nasta steg var att satta upp natverket automagiskt. Som vanligt, sa
> fick jag meddelande att mitt system inte anvander DHCP:
>
>      Konfigurera natverket
>
>      Automatisk natverkskonfigurering misslyckades
>
>      Ditt natverk anvander formodligen inte DHCP-protokollet. Det kan
> ocksa vara sa att DHCP servern ar langsam eller nagon
> [...]

När du funderade på att köpa en ny laptop rekommenerade jag dig att
köpa en riktig laptop, inget dyng från någon köplada.

Kolla här:
http://www.kvalitetsdatorer.se/se/grp/ibm.php

Sortimentet varierar från dag till dag eftersom de handlar med
begagnade uppfräschade datorer. Jag har nu tre ThinkPad från Nadex och
är mycket nöjd. En anledning till att jag väljer just ThinkPad är att
de som nya är såpass dyra att risken att de har varit i en skola är
ganska liten.

/Janne