Re: Problem med att få igång nätvverket

Den 2015-01-13 14:59, Sven Arvidsson skrev:
On Tue, 2015-01-13 at 10:10 +0100, Rolf Edlund wrote:
Har hämtat hem 7.8 och bränt den till en DVD skiva.

Min dator behöver firmware för att få igång nätverket. Så jag hämtade
hem filen firmware-nonfree_0.36+wheezy.1.tar.gz från sidan
https://packages.debian.org/wheezy/firmware-linux-nonfree, och la den på
ett USB minne.

Packade upp filen, och la filerna på ett USB minne. Vilket inte räckte.
Så jag plockade ut dom bibliotek som Debian letar efter och la dom i
roten på USB minnet.

Alltså /rtl_nick/* och /rtlwifi/*. Och startade om installationen, och
Debian hittade då filerna, men fel firmware. Så jag plockade bort alla
utom just dom som Debian letar efter. Startade på nytt om installationen.

Och dom rätta dök upp i installationen, Valde där att använda rtl_nic
som första val. Och installationen fortsatte. Men när den skulle stätta
upp dhcp, så sa installationen att min dator antagligen inte använder
dhcp, eller att det var något annat fel.

Kollade i dmesg, och såg att den inte hade hittat firmware för rtl_nic.
Men därimot hade den hittat rtlwifi filen, och laddat in den i minnet.
Har tyvärr inget wifi här.

Dessutom stog det att det inte fungerade så bra att använda UTF-8 på ett
USB minne.

Svårt att säga vad som gick fel, det hade underlättat om du berättar vad
det är för nätverkskort du försöker få igång, och med vilken firmware,
samt exakt vilka felmeddelanden du får (helst på engelska).

Hej Sven!

Nätverkskortet är det som sitter på mammabrädan. Kör jag lspci, så får jag fram:

01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 05)

02:00.0 Network controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8188CE 802.11b/g/n WiFi Adapter (rev 01)

Dom firmware som Debian frågar efter under installationen, är rtl_nic/rtl8105e-1.fw och rtlwifi/rtl8192cfw,bin. Bägge dom finns i firmware-linux-nonfree paketet.

Har just nu inte dom exakta felmeddelanden jag får i dmesg meddelandet. Men ska försöka fixa det till nästa gång jag provar.

Har inte kört igenom hela installationen med 7.8, utan stannat innan partioneringen och formateringen av hårddisken. Eftersom jag bara har en dator, så vill jag hellst inte sabba installation av disten jag använder nu, som ju funkar.

Körde igenom hela installationen på en äldre version av Wheezy. Kommer inte ihåg vilken version det var, men det kunde ha varit 7.5 eller något sådant. Efter installationen så startade Debian upp helt utan grafik. Utan jag fick köra allt från kommandopromtern.

Det skulle kunna vara så att det är någon skillnad på vilken firmware
kärnan i installationen behöver, och kärnan som faktiskt installeras och
körs efter installation. Kanske är det smidigast att installera utan
nätverk och installera firmware-paketet efteråt?

Skulle ju oxå kunna vara värt ett försök. Eller att testa med den netinstall version som har nonfree firmware inlagt från början.

Måste bara skaffa några CD skivor först. Brännaren som sitter i min laptop, känner inte igen dom CD skivor jag har. Det är sånna där NoNames skivor (vilket funkade i min förra dators brännare). Verbatim funkar däremot som dom ska. Det har jag testat.

Har läst att det brukar vara strul med Realtek nätvÄrkskort ?

Btw, det här med UTF-8 på USB minnet ?

--
/Rolf