Re: Installation utan brandvägg ?

Den 12 november 2014 01:06 skrev Stefan Alfredsson <stefan@alfredsson.org>:

> På ethernet-sidan är det få routrar som har mer än 100 Mbit/s interface.
> På radiosidan görs ofta reklam i fina fixa intervaller med 150, 300, 450,
> 867, osv mbits/s. Detta är länkhastigheten enligt 802.11ac-standarden, men
> vad man faktiskt kan uppnå beror på många andra faktorer, som hur
> radiomiljön ser ut, var trafiken skickas (mellan tråd-trådlöst, eller
> trådlöst-trådlöst, eller trådlöst-usbminne) - eller om det bara mäts rå
> kanalkapacitet utan faktiskt pakettransmission.

Som du säger, så tror många att om modellen heter något med 300, ex.v
MTX300. Så tror många det är den hastigheten routen klarar. Vilket oxå
killen i butiken försökte övertyga mig om.

Har även hört att det ska skilja i hastighet om man använder IPv4
eller IPv6. Men om det stämmer vet jag inte.

> Man bör alltså ta det med en stor nypa salt. Däremot blev jag glatt
> överraskad av asus ac68u, i samma rum så tryckte den faktiskt igenom 30
> mbyte/s (ca 300 mbit/s) mellan två trådlösa klienter.

Trevligt! Jag blir mer och mer övertygad om, att det är en ASUS router
jag bör skaffa mig.

> Japp, så är det, usb-2 kommunicerar i 480 Mbit/s. Men usb-minnet måste
> förstås också klara att läsa och skriva informationen, det går sällan i
> samma takt.

Jo, att USB2 porten bör klara 480 Mb/s, det vet jag. När jag sa till
killen i i butiken att vad han sa inte stämde. Alltså att själva
minnet i stickan skulle klarar samma hastighet var fel. Så tände han
på alla 115, och så ställer sig killen och skäller ut mig så att alla
i butiken hör. Sen försvinner han. Oturligt nog var inte hans chef där
just då.

> Än värre är när usb-minnet är använts ett tag och blivit fullt. Om man tar
> bort filer och sen skriver dit nya, så måste flash-cellerna nollställas,
> vilket tar märkbar tid. På SSD-diskar pratas om "trim"-funktionen som gör
> denna nollställning kontinuerligt i bakgrunden, vad jag vet finns detta inte
> för flashminnen utan görs vid skrivning vid behov, vilket sänker
> skrivhastigheteten rejält.

Tror inte heller jag hört talas om det för flash minnen.

> Med risk för att enheterna är ihopblandade: Är det 5 Mbit/s eller 5 Mbyte/s?
> Viktigt att hålla reda på om man vill jämföra måtten. Typiskt sett så mäts
> läs- och skrivhastighet mot datalagring i bytes/sekund, men
> datakommunikation över ledning i bits/sekund.

Oops! Du har helt rätt. Skulle ha skrivit MB/s istället. Sorry för det!

> Inte oväntad prestanda. Det är ungefär samma som jag brukar få i en vanlig
> dator också. Begränsningen är i usb-minnet, inte usb-2 gränssnittet.

Exakt!

Jag ville bara överbevisa killen, att han hade fel. Kanske var
barnsligt. Men jag blir så trött på dessa "experter", som man träffar
på ibland. Jag kan villigt erkänna all jag inte är någon expert, men
lite har jag lärt mig under åren.

> Prova med en usb-hårddisk istället och prova både i dator och router.

Hade jag bara ägt någon usb hårddisk så, men nu gör jag tyvärr inte det.

--
/Rolf