Re: Best practise - hårdvarubyte

On 2014-11-02 11:25, Jens Andersson wrote:
> Projektet att byta hårdvara för min server drar i långbänk. Gamla
> servern kör squeeze och har bara en hårddisk. Nya servern har jag
> planerat för mjukvaru-RAID.

Oavsett hur du gör så kanske du kan ha nytta över den lathund jag har
gjort till mig själv att använda när jag byter (till större) diskar i
min RAID-spegel som nu har hängt med sedan mars 2008, ett gäng diskbyten
och nu sitter i en helt annan dator än den ursprungligen gjorde.

http://www.df.lth.se/~jokke/migratetolargerdisks.php

Det är lätt att glömma saker som de, vid olika tillfällen, praktiska
kommandona

mdadm --assemble --scan
vgchange -a y
tar -C /mnt/old --atime-preserve -clSf - . | tar -C /mnt/new -xvf -
mount -t proc none /mnt/new/proc
mount --bind /dev /mnt/new/dev
mount --bind /sys /mnt/new/sys

mellan varven. Jag gör det i alla fall (och gjorde därför den där
lathunden senaste gången).

/Joakim
--
 http://www.df.lth.se/~jokke/