Re: Installation utan brandvägg ?

Den 4 november 2014 01:31 skrev Stefan Alfredsson <stefan@alfredsson.org>:

> Om du inte installerar några tjänster ska det mycket till att få ett intrång
> under installationen. Dvs installera först ett minimalt system med
> brandvägg, aktivera denna, och installera resterande mjukvara som behövs.
> Även *med* tjänster ska det mycket till att bli hackad. Dels behöver
> mjukvaran vara sårbar, opatchad och startad, dels ska det inträffa innan du
> får upp brandvägg, dels ska en attack ske mot just din IP-adress.

Om man nu återgår till min fråga "installation utan brandvägg ?". Så
blir det väl då lite komplicerat att instalera med brandvägg, hur
minimalt systemet man instalerar än är ?

Men jag förstår ändå hur du tänker.

> ufw mm. i all ära, men det är enkelt att hoppa ut i ett shell under
> installationen och lägga upp två iptables-regler för att blockera inkommande
> trafik till nästa omstart:
>
> iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
> iptables -A INPUT -j REJECT

Ska testa detta när jag installerar Debian Netinstall v7.7. Är det
under någon speciellt steg under installationen man bör göra det,
eller kan man göra det när som helst ?

--
/Rolf