Re: Installation utan brandvägg ?

Den 3 november 2014 22:56 skrev Rolf Edlund <rolfewise@gmail.com>:

> Ok, då är den inget för mig idag. För den bör ju minst klara 100 Mb/s på tråden.

Tja, du skall skyffla data internt och till Internet. Det är den
totala mängden som maskinen skall klara.  Då behövs det både CPU-kraft
och hårdvara som klarar av det.

> Förr gjordes den på licens av Cisco. Idag har tydligen Belkin tagit över.

> Antagligen blir det en Asus. Får se om jag investerar i en som klarar
> 1 Gb/s eller 100 Mb/s, och sen uppgraderar när den dagen kommer.

Finns det routrar som klarar 1Gb/s eller ens 100Mb/s om de kostar 500 sek?

Ja, nätverkskorten/switchen kan säkerligen klara 1Gb/s enlig
specificationen men frågan är om hårdvaran klarar att skyffla det
mellan alla portar?  Om man verkligen vill skyffla data fort internt
så skall man ju dessutom gå för jumbo-packages, så att man kan sända
stora paket för filöverföring.

Det är tom så att den totala prestandan kan sjunka med ett 1Gb/s-kort
i en maskin som inte hanterar det.  Då är det bättre att gå ned till
100Mb/s.

> --
> /Rolf

/Anders