Best practise - hårdvarubyte

Projektet att byta hårdvara för min server drar i långbänk. Gamla servern kör squeeze och har bara en hårddisk. Nya servern har jag planerat för mjukvaru-RAID.

Frågor i nära omgivningen ger två olika förslag till modus operandi:
- Installera om allt från grunden och få ett friskt system
- Rsyncha först nya servern från gamla och uppgradera sedan till wheezy.

Jag ser fördelar med båda. Rsynchar jag har jag förhoppningsvis en fungerande kopia med en gång, men kan drabbas av problem i samband med uppgradering till wheezy. Väljer jag wheezy direkt och installera allt från början får jag högst troligt problem med de mindre lappningar och lagningar i konfig-filer mm som gjorts med tiden.

Så vilka andra för- och nackdelar att ta hänsyn till. Dock, jag har stora problem att montera RAID-disken när jag kör live-CD, vilket naturligtvis är ett måste om jag ska rsyncha hela gamla disken.

//Jens
================================================== Jens Andersson jason@barbanet.com VHF: SC8895 MMSI:265586130 PGP finger print: BD36 399B 2594 74DA EFAB B72C B655 55D1