Re: Skicka svar till listan från GMails Webmail

Den 21 september 2014 20:22 skrev Joakim Roubert <jokke@df.lth.se>:

> Ojojojoj, POP var ju uselt redan från början, och något man körde när
> man satt på modem och ville minimera anslutningstiden eftersom man inte
> betalade för trafiken per se utan anslutningen per minut...
>
> Det finns i princip inga fördelar att använda POP alls (annars).

Så var det oxå väääldigt längesedan jag POP:ade Säkert 10 - 15 årsedan.

> IMAP jobbar mot en mailserver, exempelvis då Gmail. Så alla e-post
> ligger där. Sedan ansluter du med din IMAP-klient på datorn, din
> IMAP-klient i telefonen (typiskt standardmailklienten i valfri
> smartphone), etc. och alla läser mailen från den servern. Ingen post
> laddas ner till någon enhet som sedan kan sabba den, utan allt är på
> servern. Precis som det ska vara.

Aaaaa.. det låter ju väldigt smart. Men det ringer en klocka
någonstanns, att jag någongång hörde att det på något sätt skulle vara
osäkert att använda IMAP ? Be mig bara inte att berätta på vilket
sätt. För det kommer jag inte ihåg. Var några år sedan som jag hörde
det.

Har för mig att det var den ISP:en som jag användee på den tiden. Nä,
det var inte Telia/Velia/Felia.. :)

Telia som sa att logga in hos dom med Telnet, var 100 % säkert. Och
att dom hade så enormt hög säkerhet på sina Telnet anslutningar. Dom
som sa till sina kunder i programmet Plus, att protokollet WEP var det
bästa. :)

> Ja, och naturligtvis kör man med SSL/TLS så att förbindelsen blir krypterad.

Som Sickan alltid sa: Självklart! :)

> https://support.google.com/mail/answer/78892?hl=en
>
> Mycket bra, helt enkelt!!

Tackar!