SATA-kontrollerkort med flera interna portar?

Jag går i diverse funderingar att utöka min lagringslösning, och för
att på ett realistiskt sätt kunna göra det jag vill så behöver jag
köpa ett SATA kontrollerkort.

Krav:

 * Ska fungera med Debian/Linux, helst utan några binärblobbdrivare.
   Stor bonus om det fungerar även med andra operativsystem t.ex.
   FreeBSD.
 * Stöd för att exponera individuella diskar mot operativsystemet,
   utan några kontrollerspecifika datastrukturer på disk (ska gå att
   byta ut kontrollerkortet mot något helt annat och det "bara
   fortsätter att fungera")
 * Minst 4, gärna 6+, anslutningsmöjligheter för SATA-diskar utan
   separat portmultiplikator (i princip skulle SATA 1.5 Gb/s räcka, så
   länge varje SATA-kanal är oberoende av de andra, men åtminstone 3
   Gb/s vore trevligt så det finns marginal), antingen via SATA direkt
   från kortet eller SFF-8087 med breakout-kablage). SFF-8087 och
   breakout-kablage kan till och med vara en fördel i mitt fall.
 * Cache på kontrollerkortet är INTE ett krav, men om den finns så ska
   den som minst vara ECC
 * PCI Express, normal eller lågprofil

Jag sneglar just nu i första hand på på LSI MegaRAID SAS 9211-8i,
Adaptec RAID 6805E och Highpoint RocketRAID 2720SGL. Någon som har
erfarenhet av dessa och kan kommentera hur väl de uppfyller
ovanstående lista? Eller har andra förslag?

--
Michael Kjörling • https://michael.kjorling.se • michael@kjorling.se
OpenPGP B501AC6429EF4514 https://michael.kjorling.se/public-keys/pgp