Re: Gnome för svår ?

Den 25 augusti 2014 11:30 skrev Joakim Roubert <jokke@df.lth.se>:

> Nybörjare är alltid lättast, för de har aldrig vant sig vid något och är
> inkörda på något gammalt. (Förutsatt att "nybörjaren" inte är van vid
> Windows och säger att "men det här är ju inte som Windows" eller van vid
> Mac OS X och säger att "men det här är ju inte som Mac OS X".)

Eller var var vid CP/M. :)

> Med det sagt, så tycker jag att Gnome3 för närvarande är det minst
> dåliga alternativet för Debian. Jag har kört en massa varianter de
> senaste 20 åren, blivit bekväm med tiden och vill ha något som funkar,
> är med som standard och ser trivsamt ut. Innan var det Gnome2 jag körde,
> och jag var nöjd med det.

Betyder det att du inte var en av dom som gnällde på hur Gnome 3 såg
ut i början ?

> [...]
> nödvändigtvis för att det tillför något, och det är ju inte så festligt.
> Men det ser trevligt ut, det funkar tillräckligt bra (nå,
> tilläggshanteringen är ganska plågsam) och det är med som standard.
> Framförallt tilltalas jag inte av de alternativ som finns med som
> standard i Debian. Jag testkörde de andra i en virtuell maskin i våras
> och konstaterade att Gnome3 var det bästa valet för mig. Jag orkar inte
> sitta och få XFCE & c:o se trevligt ut för ögonen; för min del är det
> mycket konfiguration som behövs för att ta det från standardutseendet

Håller med om att rent utseendemässigt, så är inte Xfce något vackert.
Det är rent av fult! Tur nog så finns det distar som iaf försöker få
det snyggt.

> Om nybörjaren vill att det ser Windows:igt ut, så tror jag att KDE är
> enkelt att konfigurera åt det hållet.

Det är bara några hundra olika inställningar man ska gå igenom först. :)

Men jag håller med om att KDE är är väldigt konfigurerbart. Speciellt
så kommer den nya 5:an bli det. Tyvärr är KDE, lite för
hårdvarukrävande för min enkla dator.

--
/Rolf