Re: Gnome för svår?

Den 25 augusti 2014 09:28 skrev Fredrik Jonson <fredrik@jonson.org>:

> Det beror förstås på vad man lägger i ordet enkelt. Om enkelt betyder att
> man ska känna igen sig när man tidigare använt Gnome 2 eller någon gammal
> version av windows, eller kanske enkelt för att det kräver mindre av
> hårdvara, så kan de nog ha rätt.

Just nu hittar jag inte det rätta avsnittet, och jag orkar inte gå
igenom dom 10 senaste videorna på 1.5 h , för att hitta i vilken dom
sa detta.

Som jag fattade det, så var det mest administration dom snackade om.

> Jag känner igen mig i Jan:s beskrivning av upplevelsen av att uppgradera
> från Gnome 2 till 3. Någon hade flyttat på osten. Det var mycket som var
> annorlunda, och några nya egenheter var helt ointuitiva för mig. T.ex. att
> alla fönster från samma program slås ihop i grupper när man växlar fönster
> med tab. Nu finns det extensions som gör att man kan få tillbaka det gamla
> eller ett nytt bättre beteende. På det stora hela upplever jag dock numera
> att många designval i Gnome 3 är naturliga. De nybörjare jag sett använda
> Gnome 3 lär sig snabbt hur det fungerar.

Som jag sagt förut i listan. Börjar tycka bättre och bättre om Gnome.
Framför allt, att det fortfarande kommer ut nya versioner.

Jag har nog mycket influerats av vad Kaddy (linux4unme) och andra tyckt.

Har lite börjat tappa förtroendet på att det kommer att släppas en ny
version av Xfce. Den är ju flera år försenad nu. Tyvärr, för jag
gillar verkligen Xfce.

Det tackar jag för. :)

--
/Rolf