Re: Gnome för svår ?

On 2014-08-24 00:44, Rolf Edlund wrote:
> Finns det några som använder Gnome 3 ? Skulle ni rekomendera Gnome
> till en nybörjare ?

Nybörjare är alltid lättast, för de har aldrig vant sig vid något och är
inkörda på något gammalt. (Förutsatt att "nybörjaren" inte är van vid
Windows och säger att "men det här är ju inte som Windows" eller van vid
Mac OS X och säger att "men det här är ju inte som Mac OS X".)

Med det sagt, så tycker jag att Gnome3 för närvarande är det minst
dåliga alternativet för Debian. Jag har kört en massa varianter de
senaste 20 åren, blivit bekväm med tiden och vill ha något som funkar,
är med som standard och ser trivsamt ut. Innan var det Gnome2 jag körde,
och jag var nöjd med det.

Gnome3 är en massa nydanande bara för förändringens skull och inte
nödvändigtvis för att det tillför något, och det är ju inte så festligt.
Men det ser trevligt ut, det funkar tillräckligt bra (nå,
tilläggshanteringen är ganska plågsam) och det är med som standard.
Framförallt tilltalas jag inte av de alternativ som finns med som
standard i Debian. Jag testkörde de andra i en virtuell maskin i våras
och konstaterade att Gnome3 var det bästa valet för mig. Jag orkar inte
sitta och få XFCE & c:o se trevligt ut för ögonen; för min del är det
mycket konfiguration som behövs för att ta det från standardutseendet
till något mina ögon kan vila på.

Om nybörjaren vill att det ser Windows:igt ut, så tror jag att KDE är
enkelt att konfigurera åt det hållet.

On 2014-08-24 18:02, jan@lillahusetiskogen.se wrote:> On Sun, 24 Aug
2014 16:56:54 +0200

> Ibland tvingas jag köra Windows. Jag sträcker mig till XP men vägrar
> nyare trams.

Å, personligen tycker jag att Windows 7 är den minst plågsamma
Windows-versionen någonsin, och använder den gärna i virtuell maskin när
det behöver köras Windows-tillämpningar..

/Joakim
--
 http://www.df.lth.se/~jokke/