Re: Gnome för svår?

In <nSHqW-5Hp-17@gated-at.bofh.it> Rolf Edlund wrote:

>  Anledningen till att jag frågar, jag brukar försöka se Linux Action
>  Show på söndagarna. Där dom i ett av sina senaste program hade sagt, att
>  om man vill ha enkelhet, så ska man undvika att använda Gnome. Då var
>  tydligen Xfce ett bättre val.

Det beror förstås på vad man lägger i ordet enkelt. Om enkelt betyder att
man ska känna igen sig när man tidigare använt Gnome 2 eller någon gammal
version av windows, eller kanske enkelt för att det kräver mindre av
hårdvara, så kan de nog ha rätt.

Jag känner igen mig i Jan:s beskrivning av upplevelsen av att uppgradera
från Gnome 2 till 3. Någon hade flyttat på osten. Det var mycket som var
annorlunda, och några nya egenheter var helt ointuitiva för mig. T.ex. att
alla fönster från samma program slås ihop i grupper när man växlar fönster
med tab. Nu finns det extensions som gör att man kan få tillbaka det gamla
eller ett nytt bättre beteende. På det stora hela upplever jag dock numera
att många designval i Gnome 3 är naturliga. De nybörjare jag sett använda
Gnome 3 lär sig snabbt hur det fungerar.

Som tur är använder vi Linux och har tillgång till många alternativ för
skrivbordsmiljöer. Du kan prova Gnome 3 och gillar du det inte kan du byta
till Xfce, KDE 4, Awesome, twm, Enligthment, eller köra helt utan X. Njut av
mångfalden.

--
Fredrik Jonson