konstigt bildskärmsfenomen

Idag dök det upp ett märkligt fenomen på min bildskärm. Det ser ut
ungefär som elektrostatiskt damm men är pixlar som får fel färg och
ändrar mönster när fönstret innehåller något animerat eller man
scrollar ett terminalfönster. Min gissning är att en del pixlar hamnar
fel när bilden uppdateras. Pixlarna verkar bara ha samma färger som
fönstret innehåller och olika färger i proportion till bilden som visas.

Min första tanke var att grafikkortet håller på att packa ihop. Efter
att ha konstaterat att felen bara uppträder i de fönster som har
animering av någon sort och följer med om jaj flyttar fönstret tror jag
inte det längre.

Nu lutar jag åt någon typ av programbugg i fönsterhanteringen. Bara en
gissning. Efter omstart försvann fenomenet.

Någon som sett något liknande? Någon som har någon gissning eller
kanske tillochmed vet vad som händer?

/Janne (nyfiken)