Re: VolksPC - kör Debian och Android

On Wed, 2014-08-20 at 17:18 +0200, jan@lillahusetiskogen.se wrote:

> TI har i flera år jobbat hårt på att få in allt som behövs för att köra
> Linux på deras processorer i standard Linux. Det gäller tex Cortex-Ax
> och vissa DSPer men naturligtvis inte "småprocessorer".
> http://beagleboard.org/project/Debian/
>
> BBB skeppas med Debian nu men jag vet inte hur mycket handpåläggning
> det krävs för att bygga. Däremot lär det vara så att det inte finns
> några "blobbar" som behövs för att det ska fungera.
>
> /Janne

BBB behöver en blob (am335x-pm-firmware) för att styra CPU-frekvensen
och för att strömsparläget ska fungera. Om man inte behöver dessa
funktioner kan man dock använda BBB utan blobben. Hårdvaruavkodning av
video fungerar inte heller eftersom grafikkretsen (PowerVR SGX530)
saknar fria drivrutiner.

// Alexander