Re: [gdm3] fråga kring konfigurationen i Debian

On 2014-08-20 15:03, Staffan Melin (Oscillator) wrote:

> Mitt minne säger mig att bakgrundsbild inte fungerar i gnome om du har
> slagit på "Have file manager handle the desktop".

Fast det är en annan bugg, som inte längre finns i gnome-shell 3.12 i
Debian. Det rör den vanliga bakgrundsbilden som resp. användare har när
de väl är inloggade.

Innan (minns inte om det kom med 3.8 eller redan i 3.4) var det så att
om man hade file manager handle desktop så blev det ingen bakgrundsbild.
Typiskt var det en sådan sak som funkade ena dagen och slutade funka
efter någon paketuppdatering. :-)

Men den bild jag vill sätta är alltså gdm3-bilden, d.v.s. den som visas
innan någon användare har loggat in (och därmed alltså inte någon
enskild användares val av bakgrundsbild för desktoppen, och ej heller
lås-bilden som man även den kan sätta som användare – båda de bildvalen
fungerar f.ö. utmärkt på mitt system). I
/etc/gdm3/greeter.dconf-defaults är det följande avsnitt:

#  - Use another background
[org/gnome/desktop/background]
picture-uri='file:///usr/share/themes/Adwaita/backgrounds/mypicture.jpg'
picture-options='zoom'

Tidigare har den konfigurationsraden påverkat bilden som används vid
inloggning, men sedan uppgraderingen till 3.12 så gör den inte det utan
visar någon sorts kulört mosaik-liknande bild. Och det är alltså den som
jag vill byta ut mot något annat.

/Joakim
--
 http://www.df.lth.se/~jokke/