Re: 21 år!

Den 17 augusti 2014 13:44 skrev Michael Kjörling <michael@kjorling.se>:

> Definitivt. Och Linux allmänt. I början av ju alla distributioner ett
> sätt att göra det lite mer hanterbart; innan dess var det ju mer av
> det vi idag kallar "Linux From Scratch", förutom att det knappt fanns
> instruktioner och du fick vara glad om du hittade programvara mer än
> kärnan, ett skal och med lite tur en kompilator så du kunde få igång
> det...

Ja, det var tider det !

> [...]
> jag fick en hel hög med fel som jag inte förstod på mitt fem rader
> långa program... Det var långt innan Internet var var mans tjänst, och
> "söka på Altavista" fanns inte för Altavista var inte uppfunnet ännu,
> och world wide web fanns knappt...) Sen har det varit blandad kompott,
> allt från IBM-kompatibla, äkta IBM (hade relativt sent en 286-baserad
> PS/2 med någon av de senare DOS-versionerna och Windows 3.0), till
> helt andra plattformar (lekte med lite BASIC-programmering på en Amiga
> 500 t.ex., och en skolkamrat hade en C64).

Ok. Själv har jag aldrig varit någon programerara, mer än några enkla
skript eller så. Det är bara att inse. Jag har bara inte tålamod nog.
Till att sitta och hacka kod, timme efter timme. Men det skulle ha
varit kul att ha kunnat.

Själv skaffade jag min första dator -83. En Spectravideo 626 med CP/M
och med MSX utökning. På den tiden stog det mellan Spectravideo och
Commodore. Köpte den datorn splitter ny, och sålde den sen ett år
senare till en morsa som vill ge sin son en dator i julklapp. Fick
samma pris för den, som jag gett för den, ett år tidigare. Anledningen
till att hon ville betala så mycket för den, var att dom var helt
slutsålda inför julen. Och killens kompis, hade just en Spectravideo.

> Och ibland drömmer jag mig tillbaka till den tiden när man kunde peta
> direkt i minnet och få saker att hända. Jag har fortfarande boken
> _Turbo C Programming for the IBM_ av Robert Lafore (1987) i bokhyllan.

Förökt mig oxå på att programera i C. Så jag har en hel C kurs med 5-6
böcker och med 5.25" disketter stående i hyllan (någonstanns). Men som
sagt, jag gav upp ganska snabbt.

> Från för över 25 år sedan, i en tid när Windows 2.0 var "the latest
> and greatest". Eller okej, kanske inte precis "greatest".

:)

> Det är bara att konstatera: _It's been a wild ride._

Ja, tänk vad tiden har flytt iväg. Måste berott på att man har haft
kul under tiden. :)

--
/Rolf