Re: 21 år!

On 17 Aug 2014 05:18 +0200, from rolfewise@gmail.com (Rolf Edlund):
> Jo, ibörjan var väl Linux/Debian mer för entasiaster, än för vanliga döda.

Definitivt. Och Linux allmänt. I början av ju alla distributioner ett
sätt att göra det lite mer hanterbart; innan dess var det ju mer av
det vi idag kallar "Linux From Scratch", förutom att det knappt fanns
instruktioner och du fick vara glad om du hittade programvara mer än
kärnan, ett skal och med lite tur en kompilator så du kunde få igång
det...

> Tänk vad mycket du har lärt dig om OS på den tiden. En komis till mig,
> råkade en gång hamna ute i DOS promtern i Windows. Han fick
> fullständigt panik! Ändå hade han använt datorer i många år.

Den första IBM-kompatibla PCn jag använde lite mer seriöst var nog en
gammal 286:a som körde MS-DOS 4.01, någon gång i början av 90-talet.
På den tog jag mina första stapplande steg i programmering i C. (Vet
inte hur många gånger jag försökte få ett enkelt "hello world"-program
att köra. Till slut visade det sig att utvecklingsmiljön inte var
uppsatt med rätt sökvägar, så stdio.h kunde inte hittas och stackars
jag fick en hel hög med fel som jag inte förstod på mitt fem rader
långa program... Det var långt innan Internet var var mans tjänst, och
"söka på Altavista" fanns inte för Altavista var inte uppfunnet ännu,
och world wide web fanns knappt...) Sen har det varit blandad kompott,
allt från IBM-kompatibla, äkta IBM (hade relativt sent en 286-baserad
PS/2 med någon av de senare DOS-versionerna och Windows 3.0), till
helt andra plattformar (lekte med lite BASIC-programmering på en Amiga
500 t.ex., och en skolkamrat hade en C64).

Och ibland drömmer jag mig tillbaka till den tiden när man kunde peta
direkt i minnet och få saker att hända. Jag har fortfarande boken
_Turbo C Programming for the IBM_ av Robert Lafore (1987) i bokhyllan.
Från för över 25 år sedan, i en tid när Windows 2.0 var "the latest
and greatest". Eller okej, kanske inte precis "greatest".

Det är bara att konstatera: _It's been a wild ride._

--
Michael Kjörling • https://michael.kjorling.se • michael@kjorling.se
OpenPGP B501AC6429EF4514 https://michael.kjorling.se/public-keys/pgp