Re: 21 år!

On 17 Aug 2014 04:45 +0200, from jan@lillahusetiskogen.se:
> Jo jag inser hur det hänger ihop och har inget problem med det. Hur en
> som aldrig använt Debian tidigare reagerar kan jag också tänka mig.

Det är ju stor skillnad på om man i första hand använder fri
programvara på grund av praktiska fördelar, eller av någon form av
politiskt (inte nödvändigtvis partipolitiskt) ställningstagande. De
flesta vill ju att tjänster som Facebook, Pensionsmyndigheten, SVT
Play osv bara "ska fungera" utan krångel. Har man då ingen särskild
anledning att välja fri programvara och de inte fungerar fullt ut så
blir steget ganska litet till att välja ofri programvara för "där
fungerar det ju åtminstone". Det klassiska problemet som illustrerats
gång på gång, med produkter som OS/2, BeOS, NeXT, (i synnerhet i
början) klassiska Mac OS, osv: en produkt kan vara tekniskt eller
användarmässigt sett hur bra som helst, men om den inte _löser det som
användarna vill göra_ så blir det på sin höjd en nischprodukt. Hur
många kör QNX på datorn på jobbet?

Själv har jag gjort valet att använda fri programvara (och även
bidragit några gånger) och accepterar att det ibland innebär att vissa
saker är krångligare än de kanske skulle behöva vara. (Andra saker är
lättare på Linux än t.ex. på Windows. "apt-get upgrade" i
Debian-baserade distributioner löser ju faktiskt oftast alla beroenden
utan att man behöver köra det flera gånger, dessutom med omstarter
emellan; detsamma kan jag inte säga om Windows Update, trots att
Microsoft jobbat på det bra länge nu!) Men den som kanske bara vill
kunna titta på den där filmen som kompisen la ut på Facebook är inte
behjälpt av "det kräver proprietär programvara, du får själv leta upp
det du behöver och installera det på egen hand".

_Där_ har Ubuntu helt klart en fördel i sitt något mer "pragmatiska"
tänk. (Jag har aldrig provat Mint så vet inte hur den är.) Hur väl en
_ren_ installation, utan krångel, löser det man själv vill göra, är
trots allt viktigt för väldigt många. Och så finns den där klicken som
väljer att använda en programvara (enskilt program eller hel
distribution typ Debian) i syfte att göra eller visa ett
ställningstagande.

--
Michael Kjörling • https://michael.kjorling.se • michael@kjorling.se
OpenPGP B501AC6429EF4514 https://michael.kjorling.se/public-keys/pgp