Re: 21 år!

> On 16 Aug 2014 15:25 +0200, from rolfewise@gmail.com (Rolf Edlund):
[...]
> Då var det Red Hat 6.2. Nu är det Debian 7. På vägen har det varit
> både Gentoo, Slackware, SuSE och några andra. Man måste våga prova sig
> fram. (Och jag skulle nog inte sätta en ren Debian i händerna på en
> total nybörjare; säga vad man vill, men för den kategorin användare är
> nog faktiskt Ubuntu bättre out-of-the-box... Det är väl tur att det
> finns alternativ!)

Min partner och jag har satt Debian och task-xfce-desktop i händerna
på våra totala nybörjarföräldrar (med 20 års datorvana paradoxalt
nog). De älskar det och har mycket lättare att hantera dessa datorer
än tidigare Windows och OSX.

De har installerat själva när vi har suttit jämte dem och guidat dem.
Montering, hantering av dubbla skärmar, network manager för
trådburet och trådlöst nätverk och mycket annat har de lärt sig. De
snappar upp det väldigt fort faktiskt, jag är imponerad. Sen skiljer
det ju sig inte så mycket från andra datormiljöer längre heller.

På foss-sthlm-listan diskuterade vi nyligen barn och datorer. De flesta
som svarade hade låtit sina barn använda Debian, barnen klarade
det ju galant såklart.

Nybörjare klarar Debian utmärkt.

--
Per