Re: 21 år!

On 16 Aug 2014 15:25 +0200, from rolfewise@gmail.com (Rolf Edlund):
> Grattis Debian på 21 års dagen !
>
> En gång i tiden var det en myndighets ålder.

Både Linux och Debian har kommit ganska långt på den tiden...

Jag minns min första erfarenhet av Linux. Det var i mitten av 90-talet
(tror det var när man kunde läsa recensioner av betaversionerna av
Windows 95 i diverse tidningar, vilket placerar oss i 1994 eller
början av 1995) och jag tror inte ens att jag lyckades få igång X på
den tiden. Än mindre göra något vettigt i Linux så det blev Microsoft
några år till. (Inte ens Windows 95 ville på första försöken för mig!)
Någon gång under första halvan 2001 tröttnade jag på ständiga
blåskärmar... och när jag skulle installera Linux lyckades jag, efter
några misslyckade installationsförsök, formatera om den hårddisk dit
jag mödosamt kopierat alla mina dokument och annat, för att ha dem
kvar. Självklart var det dessutom den installationen som gick bra...

Då var det Red Hat 6.2. Nu är det Debian 7. På vägen har det varit
både Gentoo, Slackware, SuSE och några andra. Man måste våga prova sig
fram. (Och jag skulle nog inte sätta en ren Debian i händerna på en
total nybörjare; säga vad man vill, men för den kategorin användare är
nog faktiskt Ubuntu bättre out-of-the-box... Det är väl tur att det
finns alternativ!)

--
Michael Kjörling • https://michael.kjorling.se • michael@kjorling.se
OpenPGP B501AC6429EF4514 https://michael.kjorling.se/public-keys/pgp