Re: secure boot

> Jo, men där är problemet, att Debian ska vara fritt. Och då är det väl
> så att det ska vara fritt från kostnader oxå ?

Nu blandas päron och äpplen lite.

Debian ska vara fritt, såvitt jag vet inte nödvändigtvis gratis. (Även om
Debianprojektet är intresserad av att ta betalt för något utan då hänvisar
till andra kommersiella inrättningar för pressade skivor och tryckta
manualer osv.)

Problemet är ju friheten. Det är ju en inskränkning i friheten att använda
datorn om det krävs att operativsystemet en använder måste begära
tillåtelse från någon annan. Om det krävs att ens bootloader måste
signeras av tredje part för att över huvud taget kunna användes så är
den ju inte fri (non-free som det kallas i Debian).

--
Per