U/efi i Wheezy eller Jessie

Idag har jag bara datorer med BIOS.

Om jag slår sönder min sparbössa och köper en dator med U/efi. Känner
Debian igen detta, och gör en U/efi installation ? Eller måste man in
och göra en manuell partionering på hårddiskarna ? Eller välja BIUS
Legacy ?

Hur långt har Debian kommit med Secure Boot  (inte för jag egentligen
bryr mig) ?. Såg en video från 2013 på YT, där bl.a detta
diskuterades: Steve McIntye - UEFI and Secure Boot in Debian.

Om någon är intresserad, så finns videon här:
https://www.youtube.com/watch?v=0N79sl3m1yw

--
/Rolf