Re: lite brydd [OT]

On Thu, 10 Jul 2014 17:41:09 +0200
Sven Arvidsson <sa@whiz.se> wrote:

> Det låter definitivt som hårdvarustrul. Överhettad processor eller
> kanske dåligt minne?
>
> Moderkortet kan också vara ett problem, om man får tro detta:
> https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-performance/computer-crash-when-using-handbrake-open-source/368d2b97-9b9b-4449-8735-d27b2df26953

> Alternativ finns, t.ex. manuellt via ffmpeg eller Transmageddon om du
> vill ha GUI.

Moderkortet låter som inte helt osannolikt. Nu är ju mitt ett ASUS men
det är väl inget som säger att de ska vara bättre än Gigabyte. Min
erfarenhet är möjligen tvärt om.

Ikväll och inatt ska jag köra minnestest så får vi se vad som händer.
Imorgon ska jag läsa på om ffmpeg och testa.

Vet någon om det är möjligt att enkelt antingen "disabla" hälften av
kärnorna eller begränsa klockfrekvensen? I dmesg ser jag att det finns
något som kallas "powernow-k8" som har state 0..4 för 4GHz..1,4GHz.

Tack för tips, återkommer med resultat.
/Janne